Logo Marca Peru |
Marka Peru to
prawdziwy fenomen. Od pierwszych chwil przykuła moją uwagę. Peru, wzorując się
na innych sąsiednich krajach, postanowiło wypromować własny znak rozpoznawczy,
który jednoznacznie będzie kojarzył się z krajem na arenie międzynarodowej. Tak
powstał znak, który zagościł na wszystkich możliwych produktach i we wszystkich
miejscach. Cel? Wsparcie sektorów o największym kontakcie międzynarodowym
jakimi są turystyka, eksport i przyciąganie nowych inwestycji. Z drugiej strony, w dobie konkurencji o
turystę, preferencję produktów i usług, jest to próba wyróżnienia się i
przyciągnięcia uwagi.
I tak
maszerując ulicami miasta Limy, co krok można spotkać osobę, która ma koszulkę
z napisem Perú. Spiralną linią niczym z Nazca nakreślona duża litera „P”. za
nią małe „e”, „r” i „u” z dumną kreseczką powyżej. Perú. W klasycznej wersji,
biały napis na czerwonym tle. Takie same
jak kolory flagi: czerwony-biały-czerwony.
Nieskończona
wariacja modeli, rozmiarów i kolorów. Ale to nie wszystko. Do tego bluzy,
spodenki, naklejki, pokrowce na komputer, fartuchy i rękawice kuchenne i wiele
innych. Gdy, rozpoczęły się zajęcia na Uczelni, na slajdach większości
wykładowców, gdzieś w rogu, widniał znany mi już znak. Minął raptem rok, od kiedy La Marca Perú weszła w
życie i szybko podbiła serca Peruwiańczyków, którzy zdają się być dumni ze
swojej narodowości. To właśnie przykuło moją uwagę. Sami Peruwiańczycy noszą i
używają produkty z logiem własnego kraju. To przekonało mnie, że ja też chcę
mieć jakiś gadżet.
Koszulka Marca Peru - Canchicha |
Podczas
kampanii narodowej służącej promocji nowej marki, stworzono, krótki dokument. W
treściwy i zabawny sposób zostaje przedstawiona idea peruwiańskości. W
peruwiańskim busie marki Perú, podróżują najbardziej rozpoznawane osobistości
społeczeństwa peruwiańskiego. Szef Kuchni – Gastón Acurio ma własny program
kulinarny, w którym podróżuje po kraju i przedstawia smaki regionalne, Aktorka
i piosenkarka – Magaly Solier, znana z filmu „Gorzkie mleko” , którego premiera
w Polsce miała miejsce 1 stycznia 2010 r., Surfingowiec - Gabriel Villáran, wicemistrz świata 2010, Juan
Diego Flórez – śpiewak operowy, uczeńPavarottiego i wiele innych. Dokąd
podróżuje peruwiańska śmietanka? Do Peru… miasta w stanie Nebraska, w Stanach
Zjednoczonych. Ich celem jest ukazanie tego, co znaczy być Peruwiańczykiem.
Różnice, tkwią także w szczegółach. Uwaga na akcent nad ú!
Marca Peru na autobusie - Chavin |
W dokumencie
odnaleźć można typowe smaki kuchni peruwiańskiej, na która składają się m.in.:
Anticuchos – smażone serca krowie, Ají – sos z ostrej papryczki, dodatek do
niemal każdego dania, Ají de la Gallina – pasta z kurczaka i jajka wymieszana z
sosem ají, Nadziewany ziemniak – masa ziemniaczana nadziewana farszem z mięsa,
oliwek, jajka i rodzynek, Juka – bylina w smaku przypominająca ziemniaka,
Cebiche – surowa ryba w soku z cytryny, Chicha morada – napój na bazie wywaru z
kukurydzy wymieszany z ananasem, cynamonem i goździkiami, Picarón – peruwiańska
odmiana pączków z dziurką w środku, oblane miodem, Pachamanca – zwyczaj
gotowania jedzenia specjalnie wydrążonej w tym celu dziurze w ziemi, gdzie
Pacha w języku Quichua oznacza ziemię, a
manca – garnek, oraz wiele innych. Jednakże, nie można zapomnieć o narodowym
alkoholu, którym jest Pisco.
Marca Peru na koszulce - Huacachina |
Z ciekawostek,
możemy odnaleźć zawody świnek morskich tzw. „tombola”. Ustawia się okrąg z
domków, z czego każdy ma swój numer. Przyjmuje się zakłady, do którego domku
wejdzie mały zawodnik. Zwycięski numer wygrywa nagrodę. Innym ciekawym
szczegółem jest mała figurka „ekoko”. Jest ona wykonana z ceramiki i
sprzedawana w regionie gór andyjskich. Jest symbolem pomyślności, płodności i
pieniędzy. Mały skrzat, wyposażony jest w obiekty pierwszej potrzeby. W otwarte
usta figurki, wkłada się zapalonego papierosa i pozwala figurce nacieszyć jego
smakiem, aż się wypali. Wszystko po to, by spełniły się życzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz