niedziela, 15 kwietnia 2012

Marka Peru




Logo Marca Peru
Marka Peru to prawdziwy fenomen. Od pierwszych chwil przykuła moją uwagę. Peru, wzorując się na innych sąsiednich krajach, postanowiło wypromować własny znak rozpoznawczy, który jednoznacznie będzie kojarzył się z krajem na arenie międzynarodowej. Tak powstał znak, który zagościł na wszystkich możliwych produktach i we wszystkich miejscach. Cel? Wsparcie sektorów o największym kontakcie międzynarodowym jakimi są turystyka, eksport i przyciąganie nowych inwestycji.  Z drugiej strony, w dobie konkurencji o turystę, preferencję produktów i usług, jest to próba wyróżnienia się i przyciągnięcia uwagi.

I tak maszerując ulicami miasta Limy, co krok można spotkać osobę, która ma koszulkę z napisem Perú. Spiralną linią niczym z Nazca nakreślona duża litera „P”. za nią małe „e”, „r” i „u” z dumną kreseczką powyżej. Perú. W klasycznej wersji, biały napis na czerwonym tle.  Takie same jak kolory flagi: czerwony-biały-czerwony.
Nieskończona wariacja modeli, rozmiarów i kolorów. Ale to nie wszystko. Do tego bluzy, spodenki, naklejki, pokrowce na komputer, fartuchy i rękawice kuchenne i wiele innych. Gdy, rozpoczęły się zajęcia na Uczelni, na slajdach większości wykładowców, gdzieś w rogu, widniał znany mi już znak. Minął  raptem rok, od kiedy La Marca Perú weszła w życie i szybko podbiła serca Peruwiańczyków, którzy zdają się być dumni ze swojej narodowości. To właśnie przykuło moją uwagę. Sami Peruwiańczycy noszą i używają produkty z logiem własnego kraju. To przekonało mnie, że ja też chcę mieć jakiś gadżet.

Koszulka Marca Peru - Canchicha
Podczas kampanii narodowej służącej promocji nowej marki, stworzono, krótki dokument. W treściwy i zabawny sposób zostaje przedstawiona idea peruwiańskości. W peruwiańskim busie marki Perú, podróżują najbardziej rozpoznawane osobistości społeczeństwa peruwiańskiego. Szef Kuchni – Gastón Acurio ma własny program kulinarny, w którym podróżuje po kraju i przedstawia smaki regionalne, Aktorka i piosenkarka – Magaly Solier, znana z filmu „Gorzkie mleko” , którego premiera w Polsce miała miejsce 1 stycznia 2010 r., Surfingowiec -  Gabriel Villáran, wicemistrz świata 2010, Juan Diego Flórez – śpiewak operowy, uczeńPavarottiego i wiele innych. Dokąd podróżuje peruwiańska śmietanka? Do Peru… miasta w stanie Nebraska, w Stanach Zjednoczonych. Ich celem jest ukazanie tego, co znaczy być Peruwiańczykiem. Różnice, tkwią także w szczegółach. Uwaga na akcent nad ú!

Marca Peru na autobusie - Chavin
W dokumencie odnaleźć można typowe smaki kuchni peruwiańskiej, na która składają się m.in.: Anticuchos – smażone serca krowie, Ají – sos z ostrej papryczki, dodatek do niemal każdego dania, Ají de la Gallina – pasta z kurczaka i jajka wymieszana z sosem ají, Nadziewany ziemniak – masa ziemniaczana nadziewana farszem z mięsa, oliwek, jajka i rodzynek, Juka – bylina w smaku przypominająca ziemniaka, Cebiche – surowa ryba w soku z cytryny, Chicha morada – napój na bazie wywaru z kukurydzy wymieszany z ananasem, cynamonem i goździkiami, Picarón – peruwiańska odmiana pączków z dziurką w środku, oblane miodem, Pachamanca – zwyczaj gotowania jedzenia specjalnie wydrążonej w tym celu dziurze w ziemi, gdzie Pacha w języku Quichua oznacza  ziemię, a manca – garnek, oraz wiele innych. Jednakże, nie można zapomnieć o narodowym alkoholu, którym jest Pisco.

Marca Peru na koszulce - Huacachina
Z ciekawostek, możemy odnaleźć zawody świnek morskich tzw. „tombola”. Ustawia się okrąg z domków, z czego każdy ma swój numer. Przyjmuje się zakłady, do którego domku wejdzie mały zawodnik. Zwycięski numer wygrywa nagrodę. Innym ciekawym szczegółem jest mała figurka „ekoko”. Jest ona wykonana z ceramiki i sprzedawana w regionie gór andyjskich. Jest symbolem pomyślności, płodności i pieniędzy. Mały skrzat, wyposażony jest w obiekty pierwszej potrzeby. W otwarte usta figurki, wkłada się zapalonego papierosa i pozwala figurce nacieszyć jego smakiem, aż się wypali. Wszystko po to, by spełniły się życzenia. 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz